Komunikacja dla lekarzy i nie tylko...

Rejestracja

Centrum Szkoleniowe CEMED
ul. Broniewskiego 89
01-876 Warszawa
tel. Tel. (22) 355 85 01, fax (22) 355 85 18
e-mail: cemed@cemed.pl
strona www: http://cemed.pl/spotkania/2015/kdl/index.php

Termin i miejsce

12.02.2015 − Centrum Szkoleniowe CEMED, Broniewskiego 89, 01-876 Warszawa, woj. mazowieckie

Komitety

Przewodniczący komitetu organizacyjnego:
Marcin Łasiński
Przewodniczący komitetu naukowego:
Witold Pasek

Organizatorzy

CEMED Sp. z o.o. Centrum Edukacji Medycznej
W. Broniewskiego 89, 01-876 Warszawa
tel. 22 633 83 51, fax 22 355 85 18
e-mail: cemed@cemed.pl
http://cemed.pl/

Tematyka

Prowadzący: Dr Witold Pasek

(dziennikarz, medioznawca, trener komunikacji, specjalista ds. zarządzania i marketingu, doradca medialny, historyk; autor kilku książek i kilku tysięcy artykułów, pracował m.in. w Polskim Radiu, TVP, licznych gazetach i czasopismach, ale także jako rzecznik Ery, dyrektor marketingu w PZU czy doradca medialny w Philip Morris Polska, obecnie: wydawca kwartalnika „Acta Clinica Nowa”)

Uczestnik kursu będzie miał okazję:
- zrozumieć jak ważna jest komunikacja pomiędzy lekarzem a pacjentem oraz przeanalizować jakie korzyści wynikają z poprawnej komunikacji a jakie zagrożenia - z komunikacji niewłaściwie prowadzonej;
- nauczyć się oceniać kim jest jego rozmówca (adresat komunikatu), jakie ma możliwości zrozumienia przekazu, jakie jest jego nastawienie emocjonalne i zdolności do dwukierunkowej komunikacji;
- zastanowić się jak przebiega komunikacja z pacjentem, co wie (lub czego się domyśla albo jaki stereotypowy obraz wykształcił sobie w głowie) pacjent i dlaczego reaguje tak a nie inaczej. Jaki wpływ na zachowanie pacjenta mają jego wcześniejsze doświadczenia „medyczne”, lęki i obawy.
- prześledzić własne, naturalne predyspozycje komunikacyjne, zastanowić się jakie błędy popełniał dotychczas i jak unikać ich w przyszłości. Jak kreować sytuacje medialne, by przekaz był najskuteczniejszy. Jak pracować głosem, wykorzystywać komunikacje niewerbalna i mowę ciała;
- przećwiczyć słuchanie: jak słuchać, by wychwycić najważniejsze treści, jakie ma do przekazania pacjent. Jak dopytać o kwestie i zagadnienia, które są najbardziej istotne dla lekarza. Jak „odcedzać” ubarwienia i kłamstwa. Jak weryfikować przekaz i notować najważniejsze kwestie;
- przyswoić sobie zasady konstrukcji skutecznego komunikatu: jak unikać branżowej nowomowy, jak zaaranżować otoczenie rozmowy, jaka postawę przyjąć, jak pracować głosem,. Czy dawać pacjentowi jakieś dokumenty, czy warto mieć świadka rozmowy lub wręcz ją nagrać;
- przeanalizować prawa i obowiązki zarówno pacjenta jak i lekarza w procesie skutecznej komunikacji - jakich informacji pacjent może się domagać a jakie musimy udostępnić mu sami. Jak dokumentować przekazanie informacji. Kto - poza pacjentem może uzyskać informacje os tanie zdrowia i leczeni;
- zapoznać się z „otoczeniem prawnym” procesu komunikacji: co i komu możemy powiedzieć lub udostępnić a czego nie wolno nam zdradzić pod żadnym pozorem;
- przećwiczyć w praktyce sposoby i metody komunikacji, wybrać te, które najbardziej odpowiadają jego usposobieniu, predyspozycjom, ale także rodzajowi pracy i typowi pacjenta;
- przemyśleć i przećwiczyć możliwe sytuacje kryzysowe: komunikacja z pacjentem agresywnym, roszczeniowym lub chorym psychicznie a także z kontakty z mediami, organami ścigania, prokuraturą sądami itp.

Metody prowadzenia zajęć:
- Zajęcia prowadzone będą metodą warsztatową; z elementami prezentacji, dyskusji, dramy, ćwiczeń praktycznych (w tym rejestracja i analiza nagrań video), praca w grupach, studia przypadków, wykorzystanie systemów głosowań.

Program kursu:

Wprowadzenie
- Komunikacja z pacjentem? A po co? Przecież pacjent i tak nic nie zrozumie! To lekarz umie mówić? Niedouczeni łapówkarze zabijają pacjentów…

Relacja lekarz- pacjent
- Czy na pewno pacjent jest Człowiekiem?
- Relacja Wiedzący vs. Profan - czy to może działać?
- Za niepowodzenie komunikacyjne zawsze winę ponosi lekarz.
- Konsekwencje złej komunikacji

Komunikacja a zdrowie
- „Przypadek medyczny” = katastrofa komunikacyjna
- Co czuje chory?
- Komunikacja a efekt leczenia
- Czy NFZ płaci za bycie życzliwym?

Jak nas widzi pacjent?
- Emocje, ból, strach, nadzieje, oczekiwania…
- Zdolność zrozumienia przekazu
- Przekaz niewerbalny

Techniki komunikacyjne
- Jak słuchać?
- Jak mówić?
- Jak uzyskać potrzebne wiadomości?
- Jak sprawić, by pacjent zastosował się do zaleceń?
- Jak zabezpieczyć się przed pacjentem?
- Agresja. Nie tylko słowna.

Wiarygodność (komunikacyjna) lekarza - co to jest?

Postępowanie w trudnych sytuacjach:
- Komunikowanie trudnych sytuacji medycznych (brak możliwości wyleczenia pacjenta - jak powiedzieć komuś, że umrze?, jak mówić o błędach - własnych i cudzych? jakim językiem przekazywać informacje medyczne?)
- Czy pacjent ma obowiązek wiedzieć, że lekarz jest zmęczony? Że ciągnie trzecią dobę dyżuru, że NFZ nie chce za niego zapłacić, że inny (droższy) rodzaj terapii mógłby być skuteczniejszy.
- Agresywny pacjent… Czy sami stworzyliśmy tego potwora?
- Lekarz przed prokuratorem, sądem, komisją etyczną. Lekarz a dziennikarz. Jak rozmawiać (lub nie rozmawiać) z mediami.